Raymond Loewy i Rosenthal – połączenie prawie doskonałe

Po przeczytaniu pierwszego blogowego wpisu znajomy zadzwonił i powiedział, że on też ma papierosy firmy, której nazwa padła już tysiąc razy i jakoś się tym nie chwali. A już na pewno nie zaczyna pisać z tego powodu bloga. Ożeż Ty! Znamy się nie od dziś, więc dużo mogę wybaczyć, ale takie podsumowanie?!
Tyle tytułem wstępu do On-Sam-Wie-Kogo.

Rzeczywiście, pierwszy wpis zamykało stwierdzenie, iż posiadam coś, co zaprojektował sam Raymond Loewy. Nie miałam na myśli papierosów Lucky Strike, raczej owoc współpracy Loewy’ego z niemieckim producentem porcelany, firmą Rosenthal. Na Retro Freaks pewnie jeszcze nieraz będę wracać do historii i wyrobów Rosenthala, które od wielu dekad uchodzą za symbol luksusu i elegancji.

W latach 50. XX wieku zarządzający koncernem Rosenthal chcieli wzbogacić swoją ofertę o nowoczesne wzory i z przytupem wejść na amerykański rynek. Nikt nie mógł lepiej pasować na stanowisko głównego projektanta jak nie Raymond Loewy, który był wówczas u szczytu kariery. Brakuje informacji jak przebiegały negocjacje designera z koncernem i na jakich warunkach Loewy przystał na kooperację. Jego autobiografia „Never leave well enough alone”, która mogłaby rzucić nieco światła, w USA została wydana rok przed rozpoczęciem współpracy. Warunki jednak musiały być dogodne, skoro pracował dla Rosenthala od 1952 do 1961 roku. W tym czasie powstały dwa pełne serwisy nazwane „E” i „2000” lub zamiennie „Form 2000”. I właśnie Form 2000 chcę poświęcić więcej uwagi.

Serwis współprojektował Richard Latham, kolejny wybitny projektant amerykański tamtych lat i wspólnik Loewy’ego. Po dwóch latach pracy, w 1954 roku, serwis trafił do sprzedaży zdobywając uznanie krytyków (liczne nagrody) oraz kupujących. W 1957 roku Pottery Gazette Review pisało: „Rosenthal ma szczęście, że na stanowisku głównego projektanta w Ameryce zatrudnia Raymonda Loewy’ego. Jego praca wspiera pogląd, że świat ceramiki nadal będzie postrzegać firmę Rosenthal jako lidera”. W 1961 roku w Rosenthalu został wyodrębniony nowy dział o nazwie Studio Line. Miał przełamać dominujący dotychczas klasyczny styl produktów przez wprowadzanie innowacyjnych, odważnych, awangardowych kolekcji oraz ścisłą współpracę z najlepszymi ówczesnymi projektantami. Zgodnie z ideą Studio Line przejęło produkcję Form 2000, a do tworzenia dekorów zaproszono wybitnych artystów, takich jak Björn Wiinblad, Tapio Wirkkala czy Raymond Peynet. Jako datę zakończenia produkcji podaje się 1977 lub 1978 (w zależności od źródła). Produkcję wznowiono w 1984 roku w linii Classic Rose i utrzymano do 1990 roku.
Istnieje strona internetowa poświęcona tylko Form 2000, gdzie autor skatalogował liczne części serwisu, które na przestrzeni lat zostały wyprodukowane (np. 8 rozmiarów wazoników) oraz zamieścił zdjęcia około 90 różnych dekorów! Imponująca praca i zbiory, choć strona trochę uboga w informacje i nieczęsto aktualizowana. Ale na pewno warto zajrzeć na:  http://www.form2000.net/

Zapraszam do obejrzenia zdjęć serwisów kawowych Form 2000 w dwóch odsłonach!

Nazwa pierwszego z dekorów nie jest mi znana, nawet wzmiankowany specjalista od Form 2000 nie ma jej w swym katalogu. Tym bardziej postrzegam ten wzór jako wyjątkowy.

Zestaw kawowy Form 2000

Zestaw kawowy Form 2000

Mlecznik Form 2000

Mlecznik Form 2000

Trio Form 2000

Trio Form 2000

Dzbanek kawowy Form 2000

Dzbanek kawowy Form 2000

Sygnatura Form 2000

Sygnatura Form 2000

Natomiast ten serwis do mokki to dla mnie uosobienie piękna w najczystszej postaci! Uważam, że skupia w sobie 3 aspekty ideału: szlachetna porcelana + forma projektu Loewy’ego + dekor Björna Wiinblada.
I to właśnie Wiinblad jest dopełnieniem ideału z tytułu dzisiejszego wspisu!

Patera Form 2000, dekor Idyll gold

Patera Form 2000, dekor Idyll gold

Wzór nazywa się  Idyll i przedstawia kosze pełne kwiatów zwieńczone wstążkami, unoszone przez ptaki. Wywołuje uśmiech, przywodzi na myśl radość i szczęście. Ze względu na dostępność w 4 kolorach (do tylu udało mi się dotrzeć) nosi odpowiednio dopełnienie (z niem.) gold, blau, rot, hellgrau. Sygnatura na moim serwisie pochodzi z początku lat 60.

Zestaw do mokki Form 2000, dekor Idyll gold

Zestaw do mokki Form 2000, dekor Idyll gold

Dzbanek Form 2000, dekor Idyll gold

Dzbanek Form 2000, dekor Idyll gold

Sygnatura B. Wiinblad

Sygnatura B. Wiinblad

Porównanie rozmiaru obydwu serwisów wypada na korzyść zestawu do mokki, natomiast opinię na temat urody zdobień pozostawiam subiektywnej ocenie każdego z czytelników.

Dzbanki i mleczniki Form 2000

Dzbanki i mleczniki Form 2000

Talerzyki deserowe Form 2000

Talerzyki deserowe Form 2000

Czy wśród czytelników bloga są osoby, które są posiadaczami serwisów lub elementów Form 2000? A może innych przedmiotów zaprojektowanych przez Raymonda Loewy’ego?  Z wielką radością poznam wasze opinie na temat wzornictwa Loewy’ego.

Kama



2 odpowiedzi na “Raymond Loewy i Rosenthal – połączenie prawie doskonałe”

  1. lego pisze:

    Ciekawe spojrzenie na porcelanę. Wzór Idyll jest po prostu genialny!!!

    • Kama pisze:

      Absolutnie się zgadzam, że Idyll jest pięknym wzorem. Wszak twórca był genialny 🙂 Pozdrawiam i zapraszam do odwiedzania bloga, bo Wiinblad nie raz jeszcze tu zagości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

1 × 1 =

Historia huty szkła Gullaskruf
Co ma piernik do Wiinblada?!
Józef Ignacy Kraszewski "Dziad i Baba", ilustracje Elżbieta Gaudasińska
Dzieciństwo u schyłku PRLu
Siedemdziesiąt urodzinowych kilogramów na strychu się chowa